Co to jest cholesterol?

Cholesterol to związek chemiczny lipid (tłuszcz) z grupy sterydów. Z powodu złej sławy niewiele osób wie jak ważne funkcje pełni on w organizmie, Odpowiada między innymi za wytwarzanie żółci, tak potrzebnej organizmowi witaminy d3, bez niego nie powstały by hormony płciowe – testosteron, estrogeny, progesteron, a nawet bierze udział w powstawaniu związków, które regulują pracę serca.

Skąd się bierze w organizmie?

Cholesterol endogenny jest wytwarzany wewnątrz ustroju przez Twoja wątrobę i dostarcza ok. 80% całego zapotrzebowania organizmu na cholesterol. Brakująca reszta musi pochodzić z diety i wtedy mówimy o cholesterolu egzogennym – pochodzącym z zewnątrz ustroju. W wyjątkowych przypadkach – choroby, bądź indywidualnych predyspozycjach genetycznych wątroba może produkować zbyt dużą ilość cholesterolu.

Jakie są normy cholesterolu i trójglicerydów?

Normy określone przez światową organizacje zdrowia (WHO) wynoszą:


Pożądany wynik na lipdoagramie
Cholesterol całkowity Poniżej 200mg/dL (1.69mmol/L)
Cholesterol LDL Poniżej 150mg/dL (1.69mmol/L)
Cholesterol HDL Mężczyźni: Równo lub wyzej niż 35 mg/dL (0,9 mmol/L)
Kobiety: Równo lub wyżej niż 45 mg/dL (1,2 mmol/L)
Trójglicerydy Poniżej 150mg/dL (1.69mmol/L)

 

Dlaczego ważne jest żeby mieć niski poziom cholesterolu i trójglicerydów?

Gdy dzisiaj oglądasz telewizje, czy czytasz prasę nie unikniesz informacji o tym, że masz dbać o swój poziom cholesterolu. Jak pewnie zwróciłeś/aś uwagę także i ta strona informacyjna w swoim logo ma „obniż poziom cholesterolu”. Wiedza medyczna i dietetyczna ciągle się zmienia i poszerza. Nawet w środowisku naukowym istnieje wiele odmiennych teorii na temat tego, czy ten związek i spożywanie produktów bogatych w cholesterol  ma, aż taki wpływ na choroby serca jak się powszechnie sądzi.

Jednak jedno jest w 100% pewne. Bez względu na to czy cholesterol jest, aż tak groźny jak go malują, to wysoki poziom lipidów w Twoim organizmie jest dzwonkiem alarmowym! Tak jak katar sugeruje, że masz alergie, lub infekcje tak samo wysoki cholesterol i trójglicerydy sugerują jakąś anomalie w Twoim organizmie i trzeba starać się wyeliminować jej przyczyny.


Czy wiesz, że …?
Wynik Twojego poziom cholesterolu całkowitego na lipidogramie to liczba Twoich trójglicerydów podzielona przez 5, a potem dodana do sumy wyniku HDL i LDL.
Zatem:
Cholesterol całkowity = trójglicerydy : 5 + HDL + LDL

 

Jak obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów?

Aby poznać odpowiedź na to pytanie, najpierw musisz wiedzieć, co powoduje podwyższony poziom tych związków we krwi. Poza wymienionymi wcześniej indywidualnymi predyspozycjami genetycznymi (gdy w Twojej rodzinie ktoś miał wysoki poziom cholesterolu i stwierdzono, że jest to u was dziedziczne) główną przyczyną wysokiego cholesterolu i trójglicerydów jest … i tu pewnie nie będzie zaskoczenia, nieprawidłowy styl życia. Czyli:

  • stres,
  • palenie papierosów,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • niezdrowa dieta,
  • brak odpowiedniej aktywności fizycznej,

wszystko to negatywnie odbija się na Twoim zdrowiu, a wiec także na wyniku badań na lipodiagramie.

Jak temu zaradzić?

W pierwszej kolejności przyjrzyj się swojej diecie, tutaj najwięcej możesz zdziałać, a potem eliminuj kolejne niepożądane czynniki. Oto krótka lista rzeczy, które mogą pomoc w walce z cholesterolem natychmiast:

  • Włącz do diety więcej warzyw i owoców, takich jak awokado, marchewki, jabłka. Spożywaj płatki owsiane, te produkty są bogate w błonnik, udowodniono, że ma on dużą skuteczność w walce z tłuszczem, który wędruje twoimi żyłami.
  • Ogranicz w diecie niezdrowe tłuszcze, mniej smaż, więcej gotuj i grilluj. Smalec i tanie twarde margaryny zamień na olej rzepakowy i oliwę extra-virgin. Tłuste mięsa zamieniaj na ryby, zawieraja one prozdrowotne kwasy omega-3 i omega-6. Źródłem zdrowych tłuszczy są również orzechy i niektóre nasiona np siemię lniane, pestki dni.
  • Ogranicz picie alkoholu do jednego drinka (lampki wina) dziennie.
  • Ogranicz spożycie niezdrowych węglowodanów pochodzących, ze słodyczy, słodkich napoi i wypieków, szczególnie tych z tanich, twardych margaryn. Węglowodany maja szczególnie zły wpływ na poziom trójglicerydów.
  • Bądź aktywna/ny – jazda na rowerze, pływanie długie spacery, siłownia wszystko to pomaga zbić cholesterol i trójglicerydy, ale także spalić zbędne kalorie.
  • Rzuć albo ogranicz palenie i unikaj stresów.

Zmiana niezdrowych nawyków może trochę potrwać. Ale w każdym przypadku odbije się pozytywnie na Twoim zdrowiu, a w większości przypadków uda się wyeliminować problem cholesterolu bez leków. Więcej szczegółowych porad na temat cholesterolu, trójglicerydów, chorób i zagrożeń z nimi związanych znajdziesz w reszcie artykułów na stronie.