10 produktów które naturalnie obniżą Twój cholesterol.

Jeżeli niepokoisz się wysokim cholesterolem, naturalną rzeczą jest, że zaczynasz się zastanawiać nad tym, które produkty jeść, a które wykreślić z jadłospisu. Powinieneś unikać żółtego sera, jeść więcej ryb i warzyw? No właśnie… Co jeść, aby obniżyć cholesterol? Zaraz dowiesz się, jakie produkty obniżają cholesterol i dlaczego warto włączyć je do diety cholesterolowej nawet jeżeli do tej pory ich unikałeś, albo niespecjalnie doceniałeś ich pożyteczne właściwości.

Oto 10 produktów obniżających cholesterol. Produkty te zostały wyselekcjonowane z wielu innych, które na podstawie różnych badań wykazywały największe rezultaty w walce z cholesterolem.

Płatki owsiane

Wypełnij codziennie rano miskę płatkami owsianymi, a zrobisz duży krok w walce z cholesterolem. Dlaczego? Ponieważ płatki owsiane zawierają dużą ilość błonnika. Udowodniono, że błonnik (szczególnie ten rozpuszczalny) znakomicie obniża cholesterol. Płatki owsiane bardzo dobrze smakują podane w formie musli; z orzechami, rodzynkami, bananem, zalane niskotłuszczowym jogurtem naturalnym. Bądź też w formie owsianki – zaparzone na wodzie, a potem zalane odtłuszczonym mlekiem z dodatkiem truskawek, malin lub jagód. Owoce poza tym, że nadają walorów smakowych, to dodatkowo podnoszą zawartość błonnika w posiłku.

Fasola i inne rośliny strączkowe

Fasola, groch, soczewica to zaraz po płatkach owsianych największe źródła błonnika (z tym, że rozpuszczalnego fasola zawiera więcej). Jedno z badań w Journal of Nutrition pokazało, że spożywanie pół filiżanki gotowanej fasoli (2 gramy rozpuszczalnego błonnika) na dobę przez 12 tygodni obniżyło u badanych poziom cholesterolu LDL o ok. 7 proc.

Oliwa z oliwek i olej rzepakowy

Zarówno oliwa jak i olej rzepakowy (ale tylko ten z małą zawartością kwasu erukowego) to dwa delikatne i zdrowe oleje. Swoje największe prozdrowotne właściwości zachowują, gdy są tłoczne na zimno (można to poznać po dopisku „Extra Virgin” na butelce). Oba oleje zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które najbardziej obniżają poziom cholesterolu. Skuteczność tych olejów przy obniżaniu cholesterolu potwierdziły liczne badania. Najlepiej spożywać je na surowo, bo wtedy mają najkorzystniejsze działanie na nasz organizm. Do smażenia bardziej nadaje się olej rzepakowy.

Sok z winogron

Winogrona zawierają kilka związków, z których płyną korzyści zdrowotne, są nimi flawonoidy i antyoksydanty. Szczególnie istotne flawonoidy nazywane proantocyjanidynami, znaleziono w skórce winogron i ich nasionach. Kiedy winogrona są miażdżone do soku, proantocyjanidyny przenikają z miazgi do napoju. Spożywanie czerwonego soku winogronowego może obniżyć poziom cholesterolu całkowitego poprzez zwiększenie poziomu HDL (dobry cholesterol) jednocześnie obniżając cholesterol LDL (zły).

Awokado

Ten obfity w tłuszcze owoc jest bardzo zdrowy. A to dlatego, że tłuszcze w nim zawarte to jednonienasycone kwasy tłuszczowe – skuteczna broń przeciwko cholesterolowi.

Migdały i orzechy

Z wielu przeprowadzonych badań wynika, że jedzenie, migdałów, orzechów włoskich, orzeszków ziemnych i innych orzechów, jest dobre dla serca. Przegryzanie 50 gram orzechów dziennie może obniżyć poziom LDL, rzędu 5%. Migdały dodatkowo zawierają składniki odżywcze, np. aminokwas – argininę, które zapobiegają zmianom miażdżycowym.

Siemię lniane

Nasiona lnu, czyli siemię lniane zawierają bardzo dużo włókien rozpuszczalnych, zdolnych obniżać poziom frakcji LDL. Ponadto siemię ma dużo kwasu linolenowego (ten sam występuje w oleju rzepakowym), który ma podobne dobroczynne właściwości jak kwasy omega-3. Najprostszą drogą korzystania z dobrodziejstw siemienia lnianego jest dodanie go do chleba wypiekanego w domu lub owsianki, wcześniej je rozmiękczając krótkim gotowaniem.

Jabłko i marchew

Ten owoc i warzywo bogate są w pektyny, taki rodzaj rozpuszczalnego błonnika. Badania brytyjskich naukowców pokazały, ze spożywanie dwóch marchwi dziennie (ok. 200g) przez trzy tygodnie obniża cholesterol o 11%. Badanie wpływu jabłek na cholesterol przyniosło podobne rezultaty. Jabłka bogate są również we flawonoidy, co do których dowiedziono, że zmniejszają o 50%  ryzyko wystąpienia zawału serca u osób w podeszłym wieku.

Zielona Herbata

Zaparz czajnik zielonej herbaty, bo zgodnie z metaanalizą 14 badań, zielona herbata znacząco redukuje cholesterol całkowity i LDL (od 7,20 mg / dl i 2,19 mg / dl).

Nasiona płesznika

Mimo, że wielu osobom znane są pod postacią środka przeczyszczającego, to nie każdy wie, że nasiona babki płesznik mają także duży wpływ na obniżenie cholesterolu. Nasiona te zawierają rozpuszczalne pektyny, które hamują ponowne wchłanianie żółci (zawierającej cholesterol) do organizmu. Pektyny zatrzymują żółć i wydalają ja z organizmu, czyli wydalają cholesterol, nie pozwalając mu się ponownie wchłonąć. W USA nasiona płesznika dodawane są do niektórych wypieków np. wafli, czy płatków zbożowych. Bardzo dobrym i zdrowym źródłem nasion płesznika jest suplement błonnik witalny.

Jak naturalnie obniżyć cholesterol, schudnąć i poprawić stan zdrowia? »



Kategoria: Dieta | 20 komentarzy


20 komentarzy na temat “10 produktów które naturalnie obniżą Twój cholesterol.”

  1. winnie dnia paź 3, 2012 | Odpowiedz

    Zarówno oliwa jak i olej rzepakowy mają korzystny wpływ na poziom cholesterolu we krwi, jednak olej rzepakowy ma lepszy skład tłuszczowy i więcej omega-3, które m.in. poprawiają odporność.

  2. hdlldl dnia paź 16, 2012 | Odpowiedz

    olej konopny,inaczej olej z nasion konopi (indyjskich, siewnych Canabis sattiva)zawiera wielokrotnie więcej antyutleniaczy Omega 3 niż oliwa.Olej np.do sałatek.Ciekawe jest,że taki olej, kilka kropli leczy choroby, zapalenia skóry np. u zwierząt domowych z sierścią

  3. xxz dnia kwi 16, 2013 | Odpowiedz

    jakim lekiem bez recepty skutecznie obnizy sie ckolrsterol? Mam 240 CHOLESTEROLU?

  4. dasię dnia kwi 18, 2013 | Odpowiedz

    spróbuj cynarex

  5. koralik dnia maj 12, 2013 | Odpowiedz

    figi i daktyle suszone też obniżają cholesterol!!!!!!!

  6. ivvan dnia wrz 17, 2013 | Odpowiedz

    winnie. Zgoda, ale diete nalezy rowznicowac. Zarowno rzepakowy tloczony na zimno jak i oliwa z oliwek powinny miec stale miejsce w naszej diecie. Do tego orzechy, tluste ryby, olej lniany, a nawet tluste miesko jest nam potrzebne (z tym ostatnim jednak trzeba uważać ;P)

  7. Justyna dnia wrz 17, 2013 | Odpowiedz

    Mam 18 lat i 239mg/dl cholesterolu całkowitego. Mam dość aktywne życie, a dieta nie wydaje mi się jakaś szczególnie zła. Powiedziałabym że jest całkiem w porządku. W takim razie dlaczego ten poziom jest tak wysoki?!

  8. bećka dnia paź 5, 2013 | Odpowiedz

    A chorej tarczycy nie masz?

  9. AS dnia paź 12, 2013 | Odpowiedz

    skoro sok z winogron to też i wino …. chyba

  10. adam dnia paź 14, 2013 | Odpowiedz

    Nie trujcie dupki-ja mam 350 chol. całk., a jak biorę statyny to mam 240 i sie ciesze,że mało,a niem płacze ze mam wysoki jak niektórzy z was.

  11. Irenka dnia paź 17, 2013 | Odpowiedz

    Witam.Mam 50 lat,waze 58kg i chol.do 240.Ponoc za wysoki.Uwazam, ze jest to skutek faszerowania wiekszosci produktow konserwantami i wszystkimi E.
    Moja recepta na obnizenie cholesterolu:
    - owoce i warzywa (swieze i gotowane),
    - przy posilku lampka czerwonego wina,
    - mieso – raz na jakis czas,
    - fasola, groch itp.
    - czosnek czesto dodawac do potraw (jezeli swiezy, to przygotowac go 15 min przed spozyciem),
    - oleje.

  12. Marcia dnia gru 6, 2013 | Odpowiedz

    Ja zamawiam sobie dietke na obniżenie cholesterolu z oryginalneprzepisy.pl Ale coraz bardziej zastanawiam się nad dodaniem do tego lampki tego czerwonego wina. Coraz częściej czytam że faktycznie pomaga.

  13. Ewcia dnia sty 3, 2014 | Odpowiedz

    Niestety, dieta swoją drogą, ale często główną przyczyną jest stres i od tego trzeba zacząć.

  14. lumaj dnia lut 10, 2014 | Odpowiedz

    JA mam cholesterol 196 ale cały czas biorę lek atoris 10mg. Staram się chodzić dziennie ok. 6 km. trzymam dietę na okrągło . Co jjem ; nabiał chudy ,mleczko 0.5% , jogurty nie słodkie. Swój dżem z niewielką ilością cukru .kasze ,płatki kukurydziane z mlekiem. płatki owsiane.ryby. Cytryna z wodą niegazowaną lekko słodzoną . Zupy cienkie marchewka ,pietruszka ziemniaki na 1 kostce rosołku. Owoce non stop . Jjem mało a częściej . Nie jejem mięsa i kiełbas odzwyczaiłąm się. Do kawy porannej herbatniki petitki. Można wymieniac wiele potraw ,Nie umiera się od takiego jedzenia a zachowuje wagę z przed lat i oczywiście wspaniałę samopoczucie .

  15. Olimpia dnia mar 19, 2014 | Odpowiedz

    Witam.Jestem osobą w średnim wieku i ostatnie dwa miesiace były dla mnie koszmarem ,Silny bol w prawym boku , ospalośc nerwowość , apatia , śenność co wbrew pozorom przekłądało sie w nocy bezsennością.
    Byłam u lekarza , i zaczeły się badania , podwyższone proby wątrobe , trzustka w porządku , po gastroskopi też były wyniki prawidłowe
    Cios przyszedł po badaniach krwi , całkowity cholesterol 240 natomiast juz trojglicerydy 1340 …! Od miesiąca biorę Liphanytl Omaroc plus Essensival,oczywiscie dieta i czekam na badania USG
    Co mam jeszcze robić czy jest juz tak zle , że nie warto nic już robic ?

  16. storczyk dnia kwi 2, 2014 | Odpowiedz

    Mleko 0,5% jest niezdrowe, to tyle co by wypić wodę. W ogóle odnośnie mleka to lepiej wypić szklankę 3,2% niż to świństwo 0,5%. Z dodatkiem płatków owsianych jest o wiele lepsze i zdrowsze.Ja jem dużo owoców świeżych i suszonych, warzyw, do tego migdały, ziarna słonecznika i dyni. Piję jeszcze tran, który też zbija cholesterol, poza tym bogaty jest w omega 3,witaminę A i D.

  17. to ja dnia kwi 29, 2014 | Odpowiedz

    ja zawsze jadłam „zdrowo”piłam tran,jadłam warzywka i owoce (z własnego ogródeczka) itp,a dziś odbieram badania i okazuje się,że za dużo potasu????? i holesterol 209……niby nie ma tragedii,ale skąd te wyniki????jak jeść dalej,pić,oddychać? a może normy wyników się zmienią się wraz z rozwojem syfiastej cywilizacji?!

  18. biadole dnia maj 17, 2014 | Odpowiedz

    przez 50 lat nigdy nie byłam badana na holesterol dopiero teraz i co?hm no właśnie jast jego aż 350 co robić oskarżyć lekarke? za to że nie kierowała na badania?

  19. Leszek dnia maj 18, 2014 | Odpowiedz

    Ja polecam groch. Naprawde daje bardzo dobre efekty. Cholesterolu miałem 340. Teraz, dzięki kuracji grochem mam 180. Codziennie przez 30 minut modlę sie do Pana Jezusa klecząc na grochu. Irenko! na te wszystkie szatańskie „E” najlepsza jes święcona woda!

  20. Madg dnia cze 16, 2014 | Odpowiedz

    Mi jak tylko na badaniach wyskoczył podwyższony cholesterol to profilaktycznie zaczęłam brać Cholester Dobra Waga (tym bardziej, że to fajny suplement do dietki). Poziom się unormował a nie ukrywam, że w obecnym czasie zdarza mi się zjeść karkóweczkę z grilla dość często. Ale wolę zapobiegać niż leczyć, po wakacjach dietkę też przypilnuje :P

Prześlij Komentarz